Narratieve hulpverlening vertrekt vanuit de idee dat het probleem en de persoon verschillen van elkaar. De persoon is niet het probleem, het probleem is het probleem! Door de persoon en het probleem van elkaar los te koppelen kunnen cliënten zich anders gaan verhouden tot het probleem en kan onderzocht worden hoe zij meer hun gewenste verhalen kunnen leven. Zowel de probleemverhalen als de gewenste verhalen maken steeds deel uit van en worden gevormd door de taal en cultuur waartoe mensen behoren. Door dit lidmaatschap te versterken kunnen eenzame verengde verhalen herschreven worden tot breed gedeelde en veelzijdige verhalen. In de culturele zee waarin cliënten zwemmen, worden ze voortdurend overspoeld met boodschappen van school, werkgever, kennissen… die hen vertellen hoe ze zouden moeten denken, wat ze moeten doen en wie ze moeten zijn. Kunnen we deze dwingende boodschappen omtoveren tot zinvolle handleidingen? Handleidingen die cliënten helpen om hun gewenste verhalen en ‘gewenste manieren van leven’ te versterken?
In deze zevendaagse opleiding duiken we de narratieve hulpverlening in en verkennen we samen de mogelijkheden van deze benadering voor jouw concrete praktijk. We leren je stap voor stap de voornaamste narratieve concepten en gespreksvormen kennen zodat jij jouw cliënten en gezinnen kan helpen om meer hun gewenste verhalen te gaan leven.
Naast het verwerven van theoretische kennis, wordt doorheen de opleiding veel aandacht besteed aan het methodisch inoefenen van concrete narratieve vaardigheden alsook aan het vertalen van het geleerde naar de eigen praktijkcontexten.
Theoretisch zijn wij vooral geïnspireerd door het werk van Michael White, David Epston & andere hedendaagse narratieve therapeuten (zoals David Denborough, Hugh Fox, Mark Hayward, Glenda Fredman, Vicky Reynolds, Jan Olthof, Sabine Vermeire,… ), alsook door verschillende filosofen en antropologen (zoals Deleuze, Foucault, Myerhoff, Bruner, Derrida, …) die aan de grondslag liggen van deze therapeutische benadering.